|
Aros János |
|
Az előterjesztés előkészítése
természetesen már hónapokkal ezelőtt megkezdődött, tulajdonképpen már
akkor, amikor tavaly megfogalmaztuk a költségvetési koncepciót.
Ennek a költségvetési koncepciónak négy fontos, meghatározott pontja
volt, amit fontossági sorrendnek is nevezhetnénk: az első, a kötelező
feladataink zavartalan ellátása, a következő a vállalt feladatok
ellátása, aztán a munkahelyek megtartása és az elnyert pályázatok
megvalósítása volt.
Ezeket a prioritásokat szem előtt tartva kezdtük meg a tárgyalásokat az
intézményvezetőkkel a tavaly megszokott bevált módszerhez hűen most is
minden intézményvezetővel lefolytattuk a megbeszélést, melyek azok a
pontok, amelyekben az intézményvezetők illetve a gazdasági vezetők
esetleg pluszjuttatást kérnek. Átnéztük a létszámokat, a létszámokban
változás nem történt. Az intézményvezetői tárgyalásokra meghívást kaptak
a bizottságok elnökei, a pénzügyi iroda vezetője és az aljegyző asszony
is. Ezeken a tárgyalásokon néhányszor parázs viták alakultak ki, hiszen
minden intézményvezető szeretné, ha többet tudna fordítani a tavalyihoz
képest az intézményére, de sajnos látva az országos költségvetést, erre
lehetőség nagyon kevés volt – végül mindenhol konszenzusra jutottak a
megbeszélések.
|
|
|
Külön köszönetet kell mondani a
Pénzügyi Bizottság elnökének Feró elnök úrnak, illetve az Ügyrendi és
Jogi Bizottság elnökének Saláta elnök úrnak, akik valamennyi egyeztető
tárgyaláson aktívan részt vettek. Talán ennek is köszönhető, hogy a
bizottsági üléseken sem különösebben, és itt a képviselőtestületi ülésen
sem volt már olyan feladat és újabb felvetés, amely vitára adhatott
volna okot.
Több olyan témát is megbeszéltünk már a bizottsági üléseken, amely
szinte minden intézményünket érintette, ilyen volt például a
béren kívüli juttatások helyzete, hiszen ahogy ismert, a kormány
július elsejétől megvonta az étkezési utalványok ingyenességét. Ez azt
jelenti, hogy például a tavalyi 6000 forintos hidegétkezési utalványhoz
- ami egy jól bevált formája volt a béren kívüli juttatásnak, és
amelyben minden közalkalmazottunk részt vett - idén már 95,58%-os
adóteher járul, tehát hogyha valaki a 6000 forintot erre szeretné
fordítani akkor ezer-egynéhányszáz forint marad csak a zsebében. Ezért
kellett másban gondolkodnunk.
Végignéztük melyek azok a juttatások, amelyek elsősorban
közalkalmazottak esetében szóba jöhetnek, de sajnálattal láttuk, hogy
szinte valamennyi, eddig ingyenes juttatást jelentős adóteher terhel
most már, tehát elég nehéz lesz eldönteni a közalkalmazottaknak, hogy
mit válasszanak.
A melegétkezési utalványt 18 ezer forint/hóig 25%-os adó terhel, tehát
ez azt hiszem ez egy választható formája lesz a juttatásoknak. Az
üdülési csekket évente a minimálbérig 25%-os adó terheli, de a
minimálbér összege felett már itt is 95%-os, tehát ha valaki ezt
választja akkor figyelni kell, hogy a minimálbér összege felett szinte a
még egyszeri összeget be kell fizetni majd adóban. A kultúra utalványt
95%-os adó terheli, az önkéntes nyugdíjpénztárt 25%-os a minimálbér
50%-ig, az egészségpénztárt 25%-os a minimálbér 30%-ig.
Az internet az, ami adó és járulékmentes, ez egy választható forma, bár
elég bonyolult a bevezetése. A csekély értékű ajándékot - amely nem csak
nálam, hanem valamennyi képviselőtársamnál jogosan kiverte a
biztosítékot - szintén 95,58%-os adó terheli. Ez azt jelenti, hogy ha
itt a sárospataki sportversenyek, vagy bármely iskolai sportverseny
alkalmából az első három helyezetnek érmet akasztunk a nyakába, akkor a
jelenlegi 200 forintos érméket további, közel 200 forintos adó terheli.
Azt hiszem ezt már nem lehet a válságra fogni, aki ezt így bevezette, az
már bűnt követett el az ifjúsággal szemben.
A kockázati életbiztosítás még az, ami adó és járulékmentes és egy
nagyon preferálandó lehetősége az ingyenes juttatásnak. Természetesen
tudjuk azt, hogy a közalkalmazottak inkább minden hónap végén némi
kézpénzt vagy valamilyen utalványt szeretnének a kezükben tudni, hiszen
a fizetésük sem olyan, ami lehetővé tenné, hogy ezt az összeget
nélkülözni tudnák. Mindezek után természetesen valamennyi
közalkalmazottnak lehetősége van a döntésre, senkire nem szeretnénk
ráerőltetni bármelyik juttatási formát, mindenki maga fogja eldönteni
mit választ – ha a hidegétkezési utalványt választja tudomásul véve,
hogy a 95%-át be kell fizetni adóba, akkor ezt is megteheti. A
melegétkezési utalvány elfogadóhelyekről az interneten lehet
tájékoztatást találni.
Ami még újdonság a tavalyihoz képest, hogy míg tavaly 6000 forintos
étkezési utalványt adott valamennyi intézményünk, ennyit terveztünk a
költségvetésbe, addig idén Sárospatak Város Önkormányzata átvállalja a
25%-os adót, tehát 7500 forint áll minden közalkalmazott rendelkezésére.
A döntés pedig - ismétlen még egyszer - az övék lesz.
A költségvetés annak ellenére, hogy körülbelül 400 millió forintos
hiányt tartalmaz, megtartja azokat a sárospataki lakosoknak szóló
kedvezményeket, amelyeket az előző években már megszokhattak. Ezeket
a kedvezményeket összeszámolva közel 100 millió forinttal támogatjuk még
mindig Sárospatakon a rászorulókat.
A támogatásoknak különböző formái vannak, például rendszeres szociális
segélyre közel 30 millió forintot fordítunk a normatíván kívül, ennek
nagy része a rendelkezésre állási támogatás összegéből adódik, ami közel
27 millió forint önmagában. Zárójelben had jegyezzem meg, hogy szintén
volt egy nagyon rossz döntése a jelenlegi kormánynak, amikor a
rendelkezésre állási támogatást egy családon belül csak egy főre
korlátozta. Épp ma reggel ezzel kapcsolatban többen is jöttek hozzám,
hogy tulajdonképpen, ha csak az egyikük kap munkát, mint RÁT-os és a
másikuk nem kaphat rendelkezésre állási támogatást, akkor kevesebbet
kapnak, mint hogyha mind a ketten az eddig megfelelő jogszabályoknak
megfelelően nem munkát végeztek volna, hanem segélyen, rendelkezési
támogatáson otthon maradtak volna. Azt hiszem ezt a döntését a
kormánynak nagyon hamar fölül kell majd vizsgálni.
Szintén ilyen, lakosoknak nyújtott kedvezmény a lakásfenntartási
támogatás, amit a normatíván kívül több mint 2 millió forinttal
egészítünk ki. Ilyen az ápolási díj, amit 6 és fél millió forinttal
egészít ki Sárospatak Város Önkormányzata. Ilyen a rászorultságtól függő
pénzbeli szociális és gyermekvédelmi ellátás, amelyet 23 millió
forinttal egészítünk még ki. Ez tartalmazza az átmeneti segélyt, a
temetési segélyt, rendkívüli gyermekvédelmi támogatást, tartalmazza a
Bursa Hungarica ösztöndíjat, amelyre közel 6 millió forintot
fordítunk és ebből az összegből majdnem 200 sárospataki gyerek
továbbtanulását tudjuk egy jelképes összeggel támogatni.
Egyre több az átmeneti segélyt igénybevevők köre, közel 4 milliót
fordítunk rá a normatíván kívül még pluszban. Megmarad a beiskolázási
támogatás a sárospataki lakosok részére, 1600 fővel és 2000 forinttal
számoltunk és ez is több mint 3 millió forintjába kerül az
önkormányzatnak.
Megmarad a köztemetés intézménye - ha fogalmazhatok így, arról van szó,
hogy akiknek a hozzátartozói nem tudják a temetési költséget vállalni,
amit bizonyítani is tudnak, azoknak ezt a költségét az önkormányzat
természetesen átvállalja 1 millió 200 ezer forintot biztosítunk a
költségvetésben erre a célra. Megmarad a „közgyógy” ellátás lehetősége,
megmaradnak a rászorultságtól függő normatív kedvezmények. Hasonlóan
megmarad a tanulók ingyenes tankönyvellátása, az általános hozzájárulás
a tanulók tankönyv ellátásához és megmarad a tavaly bevezetett 65 év
feletti nyugdíjasok támogatása is - tavaly több mint 2000 főnek tudtunk
1000 forintos étkezési utalványt biztosítani év végén, nagyon nagy
sikere volt, hiszen nem is gondoltuk volna, hogy ez az 1000 forint
mennyire sokat jelent a sárospataki 65 év feletti nyugdíjasoknak. Idén
személyenként 1500 forintot terveztünk be a költségvetésbe erre a célra.
Megmarad az a nem olyan régi kezdeményezésünk, mely szerint a szociális
bérlakásban élők bérleti díját 20%-al csökkentjük akkor, ha 3 hónapon
keresztül rendszeresen, rendesen törlesztik a bérleti díjat. Ennek
köszönhetően megnőtt a fizetési morál – tehát ez a döntés duplán is
hasznot hozott az önkormányzatnak, egyúttal könnyebbséget jelent a
szociális bérlakásban élőknek.
A hulladékszállítási kedvezmény is megmaradt, amire 7 és fél
millió forintot fordítottunk. Egy régi problémája az a sárospataki
lakosoknak és az önkormányzatnak is, hogy a szolgáltatási szerződés
értelmében mindenkinek egyformán kell fizetnie a szemétszállítási díjat
akkor is, ha az adott lakásban egy, egyedülálló nyugdíjasnál
mindösszesen néhány kilogramm szemét keletkezik – ismeri mindenki a
szülőket, nagyszülőket, amit tudnak mindent újrahasznosítanak - ennek
ellenére neki is ugyanannyit kell fizetnie, mint egy öt-hat tagú
családnak, ahol a 110 literes edény gyakran kicsinek is bizonyul. Ennek
a rendezése a következő képviselő testületnek egy hatalmas feladata
lesz.
Megmarad a szúnyogirtás és az ingyenes lomtalanítás is a sárospataki
lakosok részére. Tudni kell, hogy bár a lakosoknak ezt ingyen végzi
el a ZHK, ennek a költségeit természetesen az önkormányzat kifizeti még
idén, viszont a tavalyi megállapodásnak köszönhetően már jövőre nekünk
sem kell érte fizetni.
Tovább támogatjuk a saját konyhánkon étkező közalkalmazottakat, megmarad
az egyházaknak a támogatása, megmarad a polgárőrség támogatása, amelyre
láthatjuk, hogy egyre nagyobb szükség van. Megmarad a Turizmus Egyesület
támogatása, megmarad a reggeli úszás lehetőségének a biztosítása, hiszen
azért, hogy reggel hat és nyolc óra között, tehát nem nyitvatartási
időben az úszni vágyók használhassák az uszodát, havi 100 ezer forintot
fizet Sárospatak Város Önkormányzata a Pataqua Kft.-nek. A Patak
kártyával rendelkezőknek megmarad az a kedvezmény, hogy 25 ezer
forintért, a mindenkori éves bérlet árának 50% -ért juthatnak hozzá az 1
évig korlátlan belépési lehetőséget biztosító bérlethez.
A panel programra is elkülönítettünk 18 millió forintot, amelyre
majd pályázhatnak a felújítást tervező panellakásban lakók. A
sporttámogatás másfél millió forinttal növekedett, de még mindig kevés
ez az összeg, hiszen láthatjuk, hogy a kormány teljesen lemondott a
sportolni vágyó fiatalokról, ebben a költségvetésben külön soron
egyetlenegy fillér sem szerepel sporttámogatásra.
Bármilyen sokba is kerül ez az önkormányzatnak, én úgy érzem, hogy
alapvető kötelesség a sportegyesületek és sportrendezvények támogatása.
A tavaly, tavalyelőtt megszokott módszer alapján pályázni lehet erre az
összegre és reméljük, hogy a legjobban sikerül majd felhasználni. Bízunk
benne, hogy sportegyesületeink a tavalyi sikereknek megfelelően fognak
szerepelni idén is.
Az úszásoktatás ingyenességét továbbra is megtartjuk, a pataki
gyerekek, akár önkormányzati, akár nem önkormányzati intézménybe járnak
iskolába, ingyen vehetik igénybe ezt a kedvezményt. Bár ez pénzébe kerül
az önkormányzatnak, de úgy gondolom a spórolást nem itt kell
elkezdenünk, hanem máshol kell majd megejtenünk.
Fürdőkedvezményekre található egy új sor a költségvetésben 3 és fél
millió forintot különítettünk el erre a célra. Az előbb említett 25 ezer
forintos bérlet mellett további kedvezményeket szeretnénk adni a
sárospataki lakosoknak, itt a 70 év felettieknek gondoltunk egy
jelentősebb kedvezményre, illetve a két héttel ezelőtti tárgyalások
alapján a mozgáskorlátozottaknak és a 65 éven felettieknek szeretnénk a
napi belépőből is további kedvezményeket biztosítani. Százalékot még nem
tudok mondani hiszen az egyeztetések még folynak. Mindenesetre az
biztos, hogy a további kedvezményeknek költségvonzata lesz, ezt a
költséget pedig az önkormányzat fogja átvállalni, kifizetni a kft-nek,
aminek jelentős része visszakerül bérleti díj formájában a kft-től az
önkormányzathoz, azonban így - a tiszta elszámolás híveként - a
képviselőtestület ezt az összeget elkülönítette a költségvetésében.
A helyi adóbevételek jelentősen csökkentek, mint egy 10 %-kal, ami
azt jelenti, hogy 20 -30 millió forinttal kevesebbet kapunk. A
normatíva jelentősen csökkent, több mint 200 millió forinttal kapunk
kevesebbet a tavalyi évhez képest, ami nagyon nehéz helyzetbe hozza az
önkormányzatot. A kötelező feladatot ellátó intézményeinket működtetni
kell, ahogy az elején, a mondanivalóm kezdetén is utaltam rá, és mivel
ezen intézményeink esetében a normatíva az összköltségnek most már az
ötven százalékát sem fedezi, a másik ötven százalékot Sárospatak Város
Önkormányzatának kell valamiből kigazdálkodnia.
Mondhatja erre valaki, hogy itt vannak a helyi adóbevételek, de ahogy
ezt az előbb mondtam ez is jelentős csökkenésen ment keresztül.
Forintosítva ez 1 milliárd 250 millió forint, amit még hozzá kell
tennünk intézményeink működéséhez. Érdemes megnézni azt a táblát, amely
sokáig látható volt a Patak Honlapon is. Ebből egyértelműen kiderül,
hogy mely intézményünknek milyen a finanszírozása az állami normatíván
keresztül és mennyit kell még hozzá tenni. Például a Mese Óvoda esetében
ahol a normatív támogatás összege kevesebb, mint 50%, 95 millió forintot
kapunk az államtól ennek a szakfeladatnak a működtetésére és 116 millió
forintot még hozzá kell rakni az önkormányzatnak. De mondhatnám a II.
Rákóczi Ferenc Általános Iskolát is, ahol 111 millió forint a normatív
támogatás és 128 milliót kell még hozzá tennünk. Két nem kötelező
feladatot ellátó intézményünk esetében kedvező csak a normatíva, az
egyik az Árpád Vezér Gimnázium és Kollégium, ahol az Arany János
normatíva miatt nem kell hozzá tenni önkormányzati támogatást, a másik
pedig a Vay Miklós Szakképző Iskola, amely bizonyos mértékben még
pluszban is van, tehát jobb a normatívája, mint amennyibe kerül, de az
összes többi intézményünknél sajnos nem mondható el ugyanez. Nem
mondható el a kulturális feladatoknál sem, hiszen a kormány úgy tűnik
lemondott a kultúráról. Magyarországon ma a kultúra egyetlen forintot
sem ér, hiszen míg tavaly legalább 15 millió forintot külön sorban
szerepeltettek, addig külön sorban most egyetlen fillér sincs a
kultúrára, tehát ezt is nekünk kell kigazdálkodnunk.
Ez a költségvetés a kötelező béremeléseken kívül, tehát a soros
kategórialépéseken kívül nem tartalmaz további béremelést, tehát nem
történt béremelés a polgármesternek, nincs béremelése az
alpolgármesternek, a képviselőtestület tagjai már tavaly sem kaptak
képviselői tiszteletdíj emelést és idén sem. Megszűnik a képviselőknek
az eddigi ingyenes juttatás, nevezetesen a fürdőbe történő ingyenes
belépés, a képviselőtestület tagjai részére is él a Patak Kártya
kedvezményes lehetősége, tehát ha kiváltották a Patak Kártyát ők is
ugyanúgy 25 ezer forintért meg tudják vásárolni az egész éves korlátlan
belépést biztosító bérletet.
Még egy összeget jelentősen emeltünk a költségvetésben, ez pedig a
Kommunális Szervezetnél az utak karbantartására fordítható összeg.
Tavaly év közben ezt már módosítani kellett, amikor 6 millió forintot
költöttünk a kátyúzásra. Látva Sárospatak útjainak jelenlegi állapotát
és figyelembe véve, hogy rövidesen - ha a fagy kienged - ezek az utak
még rosszabb állapotban lesznek, a 6 millió forintról 10 millió forintra
emeltük a kátyúzásra fordítható összeget.
Komolyan tartok attól, hogy ez a 10 millió forint az idegenforgalmi
szezon kezdetére el fog fogyni, hiszen az egyetlen lehetőségünket, a
pályázati forrásokat, amelyből az útjainkat felújítottuk, - évente 3-4-5
utat körülbelül 50-70 millió forint értékben - a kormány január 1-től
szintén beszüntette. Egyelőre fogalmam sincs, hogy miből tudjuk majd az
útjainkat nem csak toldozni-foldozni, hanem úgy rendbehozni, ahogy azt
igényelné a Kultúra Magyar Városa. Lehet, hogy kölcsönt kell erre
fölvennünk, vagy más megoldási lehetőséget találni.
A korábbi képviselőtestületeknek az egyik „zseniális döntése” a kőbánya
eladása volt, amiről már egyértelműen bebizonyosodott, hogy milyen rossz
döntés volt. Az eddig ingyenesen biztosított kőmennyiség - az
ingyenességet úgy értem, hogy az ÁFA értékét természetesen az
önkormányzatnak ki kellett fizetnie - elfogyott, éppen ezért 5 millió
forintot terveztünk a költségvetésben a zúzalék vásárlására, hiszen a
külterületi útjaink még rosszabb állapotban vannak, mint a belterületi
utak. Ezeknek sem látom a lehetőségét, hogy szilárd útburkolattal el
tudjuk látni. Egyetlen lehetőségünk az, hogy a kátyúzást itt is
elvégezzük, ez pedig zúzalékkal vagy aszfalttörmelékkel lehetséges. Erre
5 millió forintot terveztünk a költségvetésben.
A válság ellenére is folytatódik a fejlődés Sárospatakon, hiszen azok
a beruházások, amelyeket már több helyen említettünk - elsősorban
beruházási pályázatok - tavasszal kezdődnek. Ilyen az óvoda felújítás
és bővítés, illetve ilyen a II. Rákóczi Ferenc Általános Iskoa bővítése,
az Egészségház bővítése, a fürdőfejlesztés, és reményeink szerint a piac
munkálatai is elkezdődhetnek a nyáron. Duplán örülünk ennek, hiszen
a fejlődés látható Sárospatakon, másrészt pedig ha a fővállalkozó nem is
pataki lesz, hiszen a közbeszerzést irányítani nem lehet, de
mindenképpen ragaszkodni fogunk ahhoz, hogy alvállalkozóként pataki
cégek végezzék el a konkrét munkát.
Mindezek után a képviselőtestület 2 nemmel és 16 igennel Sárospatak
város 2010. évi költségvetését 385 millió forint működési hiánnyal
elfogadta. |
További fotók
Törő Gábor
/2010.02.16./
Rendeletet alkottak a választási
plakátolás rendjéről |
Bizottságunk három
napirendet tárgyalt ezen a rendhagyó bizottsági ülésen, bár igazából a
költségvetésre fókuszálódott a figyelmünk. Korábban a Gazdasági
Bizottsági ülésen már részletesen foglalkoztunk a költségvetéssel, ily
módon a mi bizottsági ülésünkön már kevésbé mentünk bele aprólékos
kérdésekbe – számolt be a Jogi és Ügyrendi Bizottság üléséről Saláta
László, a bizottság elnöke…
|
|
Saláta László |
|
Azonban egy dolgot megkívánunk
jegyezni - ami miatt a döntésünk nem is volt egyhangú - Jogi és Ügyrendi
Bizottság lévén ahhoz, hogy mi dönteni tudjunk, a minimális feltételeket
mégiscsak az előterjesztéshez kellett volna csatolni, nevezetesen a
könyvvizsgálói jelentést.
Tekintettel arra, hogy még a könyvvizsgálói jelentés nincs a bizottság
előtt, ezért többek között jogász tagtársunk is úgy vélekedett, hogy
ennek hiányában tartózkodni fog a szavazásnál. Tekintettel arra, hogy
korábban mi már beszéltünk a Pénzügyi Bizottság vezetőjével, aki
elmondta, hogy a könyvvizsgálói jelentés elkészült, de még nem áll
rendelkezésre. Ők előzetesen megkérték a könyvvizsgáló véleményét, hogy
a jogszabályoknak megfelel-e az előterjesztés, amire ő igennel
válaszolt. Ezért mi végül is elfogadtuk az előterjesztést, és egy
tartózkodás mellett javasoljuk a képviselőtestületnek elfogadásra.
Én magam a Gazdasági Bizottsági ülésen rendkívül részletekbe menően, sok
kérdést feltettem melyekre egyrészt választ is kaptam, másrészt pedig az
ott megfogalmazott javaslataimat a bizottság javaslataként fogja majd
Erdős úr a képviselőtestület elé terjeszteni.
Ezen túlmenően még két napirendet tárgyaltunk, egyrészt ugye közelednek
a választások, a választási plakát elhelyezésének rendjéről szóló
rendelet megalkotása történt meg és reméljük, hogy ezt a rendeletet a
gyakorlatban az érdekelt felek be is fogják tartani, és nem fogják
összevissza ragasztgatni a várost és feldíszíteni, mint egy
karácsonyfát. Ami még ettől is fontosabb, hogy majd a választások végén
reméljük, mindenki le fogja szedni a maga által fölragasztott
plakátokat.
Végül a harmadik napirend amelyet tárgyaltunk, a wellness szállóval
kapcsolatos. Mindannyiunk által ismert, hogy a múlt évi wellness
szállodával kapcsolatos pályázatunk sikertelen volt, mert valószínűleg a
rövid pályázati határidő miatt érdektelenségbe fulladt. Ezért egy újabb
pályázat kiírására került sor, megjelölve ebben a pályázatba az ingatlan
értékét, illetve egyáltalán azokat a feltételeket, amilyen feltételekkel
tudnánk a pályázók számára rendelkezésre bocsátani a területet, illetve
mit várunk el a wellness szálloda építőitől.
Tehát tulajdonképpen egy újabb kiírásra került sor, reméljük, hogy
ezúttal többen jelentkeznek majd és még gazdagabb tartalommal. |
|
|
További fotók
Kistóth Karolina
/2010.02.16./
|
|