Zsidó
közösségi épületek Sárospatakon |
Nehezen képzeli el az ember, ha egy régi
térképet, vagy építészeti alaprajzot vesz kézbe, hogy a műszaki rajz egy régen
elfeledett életformát kelthet életre. Most, amikor a sárospataki várkörnyék
műemléki rekonstrukciós tervével és a készülő általános terv módosításaival,
ennek történeti aspektusaival kezdtünk el foglalkozni, mi magunk is ezt a
gondolatsort jártuk végig. Felidézni a városba települt lakosság lakóhelyét,
életformáját, a közösség építészeti tevékenységét.
1989 januárjában tervbemutató tárgyalásra gyűltek egybe az igazgatási, műszaki
és kulturális élet vezetői, azok, akik felelősnek érzik magukat a város
történeti szerepének megőrzéséért, jövőjének a múltra épülő, és ebből
kibontakozó megformálásáért. A tárgyaláson a Városszépítő Egyesület
képviseletében Dr. Újszászy Kálmán professzor, a város tiszteletben álló
díszpolgára is jelen volt. A műemléki terv készítőjének, M. Anda Juditnak, a
Városépítési Tudományos és Tervező Intézet műteremvezetőjének, a rekonstrukciós
terv készítőjének ismertetéséhez kapcsolódóan dr. Újszászy Kálmán
felszólalásában arra a történeti szerepre hívta fel a figyelmet, melyet a város
zsidósága foglalt el a város életében, s melyet a közösségi épületek tárgyi
mivoltukban őriztek meg az utókor számára. Ezért – a műemléki és a városi
lakóterület határán fekvő, volt
zsidó rituális fürdő épületének rekonstrukciójával, múzeumi célú
felhasználásával – biztosítottnak látná a
zsidó közösség
emlékezetének megőrzését. Ezt a javaslatot a tárgyalás résztvevői elfogadták, s
ennek megfelelően készült el a jóváhagyásra kerülő terv. (Erre az igazgatási
eljárásra, s ennek jogi következményeire feltehetően 1989 novemberében kerül
sor.)
Hogy megértsük, miért fontos e javaslat és a kialakításra kerülő
zsidó
emlékmúzeum, röviden ismertetni kell a városba települt zsidóság sorsát,
elhelyezkedését, épületeiket.
A város gazdasági életét és kereskedelmét a XVIII. században, Tokajhoz hasonlóan
a városba települt görög lakosság tartotta kezében. Később, a városból való
elköltözésük után gazdasági szerepüket a Lengyelország felől – kezdetben csak
egy-egy vásár idejére engedélyezett –, 1840 után pedig már állandó letelepedési
jogot nyert zsidóság foglalhatta el. A város 1785. évi térképén észrevehetjük
azokat az elkülöníthető területegységeket, melyek az önálló városrészekből a
későbbi egységes városszerkezetet megalkották.
1./ Szent város ( a vár mellett kiépült, azzal közös városfallal övezett
központi mag, a római katolikus felekezet egyházi épületeivel – rk. templom
építési éve: 1492)
2./ Hustác (görögkatolikus városrész, templomuk 1714-ben épült)
3./ Polgárváros (kereskedelmi központ a hídfő környékén, a zsidóság
feltételezett első letelepedési helye, a zsinagóga 1864-ben épült)
4./ Polgárváros (a református közösség lakóhelye, a templom 1771-ben épült a
Berna-sor és a Kollégium szomszédságában) (helyesen: 1771-81 között - a szerk.)
5./ Héce (a polgárvároshoz csatlakozó terület, útrendszerében önálló falunak
tűnik)
6./ Zsidó város (várfalon
kívüli, Bodrog-parti terület, a közösség imaháza 1905-ben épült)
A térkép és a helyi hagyomány szerint a zsidóság két időszakban érkezett. Az
első periódusban a hídfő – a piachely – körüli területet foglalták el, s később
e körül alakult ki a máig is fennmaradt kereskedelmi központ a szükséges
üzletekkel, vendéglőkkel, de ez lett egyben a városi igazgatás központja is.
A második periódusban a Bodrog-parti városrész épült be a Retel utca
környezetében. (XIX. század közepétől) A szerény és puritán lakóházak között
épült fel a vallását mélyen átérző és annak előírásait követő közösség imaháza
1905-ben, iskolája és a ifjak tanháza, a jesiva. Itt élt e zárt közösség
valamennyi elöljárója, a rabbi, a vágó, stb. (E zárt és különös életvitelű,
puritán réteg önálló szigetet alkotott a városban, ezért a területegység neve:
Zsidó város.)
A XVIII. és a XIX. század folyamán kialakult társadalmi, vallási csoportok
alkotta, önálló életformát képviselő városrészek élete a századelőn nagyjából
összemosódott. A város életében a legnagyobb változás a háborús évek után
következett, amikor a deportálások és a munkaszolgálat után a városi zsidóságnak
csak mintegy ötöde tért vissza a városba (1036 lélekből 220 fő). A túlélők
fokozatosan elhaltak, családtagjaik elköltöztek. (Ma már csak 2 idős asszony él
a városban).
Ez a változás elsősorban a zsúfolt
zsidó
város területét érintette, ahol az imaházat bombatalálat érte, a lakóházak nagy
része is üresen tátongott. Így nem meglepő, ha e városrészt a társadalom
perifériáján élő cigányság foglalta el. A már korábban pusztulásnak indult
épületek műszaki állapota tovább romlott. Az új lakosság, illetve a város
vezetősége nem akarta és anyagiak hiányában nem is tudta ezeket az épületeket
megfelelő módon karban tartani. Mindez azokra az évekre esett, amikor a
településtörténész is olyan felfogást képviselt, mely támogatta a várfalon
kívüli terület falrendszerének régészeti rekonstrukciójával összefüggésben a
toldalék-lakóterület lebontását. Így mind a zsidóság, mind a történelem
bizonyságaként üresen maradt városrészbe települt cigányság területét bontásra
ítélte. Ezzel a város településtörténetének, – egy fontos periódusának – tárgyi
bizonyítékai szűntek meg.
Így a városban élő zsidóság emlékezetét ma elsősorban a közösségi épületek
őrzik. A város közepén a kereskedelmi központban megmaradt egy egészen
egyedülálló épületegyüttes, amely a volt zsinagógából, imateremből (téli
imaház), zsidó iskolából,
a rabbi lakásából és a zsidó
rituális fürdőből (mikve) áll. A különböző fajtájú közösségi épületek
ilyen komplex területi és vizuális közelsége szinte egyedülálló az országban, de
talán Európában is. Van olyan város ugyanis, ahol a zsinagóga eredeti funkcióját
és használatát megőrizve működik, másutt építészeti formáit megőrizve újabb
funkciót betöltve szolgálja a település lakosságát (Baja), de ezeken a helyeken
iskolát, vagy a rituális fürdőt már hiába keressük. (Még Mádon is lebontották a
rituális fürdő épületét.) Sárospatakon, – megállva a Hotel Bodrog előtti
teresedésen és onnan körültekintve – egy pontból tárul elénk a
zsidó közösség korábbi életének
színtere: a zsinagóga, a rituális fürdő és az iskola. Ez olyan kultúrtörténeti
érték, melyet mindenki számára ismertté kell tenni, és a város idegenforgalmi
látnivalói sorába is be kell kapcsolni.
Az 1864-ben épített, 1890-ben átalakított nagyméretű zsinagóga épületét az
1960-as években a csekély lélekszámú
zsidó közösség már nem
használta, és az akkori szokásoknak megfelelően eladta, olyan feltétellel, hogy
az épület formai jegyei se emlékeztessenek korábbi szerepére. Ma már nem
vállaljuk, és a zsidó
múlt számára sértőnek tartjuk az épület használói emlékezetének is az
eltörlését, ezért javasoljuk, ha az épület nem is állítható vissza már eredeti
belső formájára (a zsinagógai teret födémmel megosztották, berendezése hiányzik,
a tóraszekrény helyén vezették az épület kéményét), a felújításakor homlokzata
nyerje el ismét eredeti képét, és a városkép egysége új kerítéssel gazdagodjék
az utca vonalában.
Az épület udvarán 1936-ban épített téli imaterem megőrizte a belső tér
építészeti részleteit, annak ellenére, hogy belső terét raktárnak használják.
Így ez az épület még eredeti formában berendezhető.
Az Erdélyi János utcában álló volt zsidó
iskola a bejárati tábla tanúsága szerint 1885-ben Goldblatt Farkas 6000
aranypénz értékű adományából épült, azzal a céllal, hogy falai között Isten
tanára is tudásra nevelje Izrael fiait, szolgálva ezzel népét és városa lakóit.
Az épület falai között ma is iskolás gyerekek ülnek, és a volt rabbi lakás utcai
épülete is használatban van. Sajnos a rendezési terv ezt az épületet bontásra
ítélte, hogy nagyméretű telkére új iskola épülhessen. A meglevő épület léptéke
és formai jegyei alapján azonban ez a döntés kérdéses, nem kizárólag ennek
történeti, kultúrtörténeti értéke, hanem városképi helyzete miatt. E helyen
ugyanis, a várkörnyéki műemlék együttes közelében célszerűbb lenne a meglevő
építészeti tömeg, lépték megőrzése. (Az iskola épületét azóta lebontották,
helyén társasház épült – a szerk.)
A zsidó fürdő épülete a
II. Rákóczi Ferenc utca (helyesen: Rákóczi utca – a szerk.) és a Kádár Kata utca
(ma: Szent Erzsébet utca – a szerk.) saroktelkén, a történeti árokban épült,
feltehetően még a XIX. század első felében. Helyszínét az a természetes forrás
határozta meg, mely alapfeltétele a vallási előírások szerint működő rituális
fürdőnek. A zsidó
vallásban a fürdőnek ugyanis kettős szerepe van: a testi és a szellemi
megtisztulást szolgálja, tehát nem kizárólag a mindennapi élet vitelének, hanem
az ünnepek és a szombat megtartásában is jelentős a szerepe, különösen a vallási
előírásokhoz szigorúan ragaszkodó közösség tagjai számára. Így történeti
szerepében nem lehet tehát közömbös, hogy az üresen maradt épületet, melyet a
Magyar Izraeliták Országos Képviselete 1989 nyarán adott el új tulajdonosának,
milyen célra hasznosítják. A volt rituális fürdő belső tere (alagsori szint)
eredeti formában megőrizte főbb funkcionális tereit, medencéit. A tisztasági
fülkék válaszfalai (deszka falak) és a fürdőkádak hiányoznak. A rituális medence
lépcsőit kell feltárni, és a vízszivattyút felújítani. A hideg és meleg
víztároló fakádak rekonstrukciója azonban az előírások szerinti kivitelben
(kizárólag csapolással) szükséges. A belső tér (és az előfürdő) a budapesti
zsidó rituális fürdő
korábbi tárgyaival berendezhető.
Az épület megőrzését, mint a bevezetőben említettük, a várostörténet kulturális
értékeit féltő gondolat indította útjára. Szeretnénk, ha a kicsinyes egyéni
érdek ettől az európai érdeklődésre is számot tartó
zsidó kulturális értéktől
nem fosztaná meg a város és az ország lakosságát. (A fürdőszinten, mint
hallottuk, sörfőzdét szeretnének üzemeltetni) A földszinti átalakítási és
felújítási munkák az Országos Műemléki Felügyelőség részére bemutatott tervek
alapján, a területet ismerő, és értékeit őrző műemléki szakember jóváhagyásával
(Arnóth Ádám) már készül, Herbária gyógynövény szaküzlet számára. A fürdőszint
funkciója azonban nem különíthető el a földszint gépészeti rendszerétől, a
tereprendezés sem választható el szorosan. Ezért is tartjuk sürgető feladatnak,
hogy a rendezési terv előírásait a város lakossága is magáénak téve, támogassa.
(A fürdőépület földszintjén ma üzletsor található – a szerk.)
Sárospatak első volt
városaink között abban, hogy az 1960-as, 1970-es évek építészeti tévedéseit –
polgárainak jelentős anyagi áldozata árán – korrigálja, és Makovecz Imre tervei
alapján "kalapokat" tett a hagyományos városképétől idegen dobozházakra
(pártház, egészségház, Tünde Áruház). Hasonlóan példamutató – és jelképes értékű
– gesztus lehetne, ha a zsidó
múlt kulturális örökségének emlékeit híven őrizné meg a jövendő számára.
A Hegyköz és a Bodrogköz életében a borkereskedelem és a galíciai bevándorlási
hullámok révén a zsidóság szerepe és jelentősége az országos átlagnál nagyobb
mértékű volt. Sárospatak
egyedülálló lehetőséggel rendelkezik, hogy megmaradt építészeti emlékein
keresztül méltó emléket állítson ennek az időszaknak, értelmetlenül
elpusztított, és kényszerűségből elvándorolt polgárainak. Az utolsó pillanathoz
érkeztünk, hogy ezt az érdekes, a
zsidó
múlt emlékeit őrző építészeti együttest megőrizzük, ezekből
Zsidó
Emlékmúzeumot létesítsünk.
Mint arról a Sárospatak
című újság októberi száma tudósít, a város emléktáblán szeretné a második
világháborúban elesettek emlékezetét megőrizni. A hajdani
Zsidó város néhány házát
őrzi még a város a Retel utca hídfő felőli oldalán. Talán itt lehetne
felállítani azt az emlékművet, mely az elpusztult
zsidó polgárok nevét és
emlékét rögzítené. Ezáltal nemcsak a
zsidó lakosság, hanem az
elpusztult városrész sorsa is megőrzésre kerülhetne. Reméljük, hogy
Sárospatak hagyományőrző
polgárai nem fogják veszni hagyni még megmenthető értékeiket.
Budapest, 1989. október 31.
Dr. Gazda Anikó
budapesti
Sugár Péter
sárospataki születésű
építészmérnökök
Felhasznált irodalom
Dercsényi Dezső – Gerő László: A sárospataki vár, Bp. 1957.
Magyar Zsidó Lexikon,
Budapest, 1929.
Öt község: Grünvald Fülöp:
Sárospatak. A
magyarországi
zsidó hitközségnek
monográfiái, Bp. 1972.
A hegyaljai mezővárosok történeti néprajza, Miskolc, 1988.
Gazda Anikó: Zsinagógák Magyarországon. Térképek, rajzok, adatok, (Nyomdában
lévő kézirat, Bp. 1989-1990)
dr. Gazda Anikó rekonstrukciós vázlatai, Budapest, 1989. október hó, VÁTI
A kéziratban található vázlatok jegyzéke:
• Sárospatak
térképe Franz Römischtől, 1785
•
Sárospatak.
Templomok és középületek a zsidó
közösség lakóhelye és közösségi épületei 1944 előtt
• A zsinagóga rekonstrukciós vázlata, bejárati homlokzat
• Sárospatak.
Zsidó
közösségi épületek a város központjában
• Kádár Kata utca (épületek homlokzati rajzai)
• Sárospatak. Kádár Kata
utca 1. Izraelita rituális fürdő – mikve – építészeti rajzai
Sugár Péter: Érzelmes utószó egy tanulmányhoz
A fenti tanulmány szerzője Gazda Anikó, építész, a Városépítési Tudományos és
Tervező Intézet egykori munkatársa, a magyarországi
zsidó múlt tárgyi emlékei
és a magyar zsinagógák kutatója volt. Több társszerzővel közösen írt műve, a
Magyarországi zsinagógák (Műszaki Könyvkiadó, 1989) e nagy témának alapműve. Ő
írta a Zsinagógák és zsidó
községek Magyarországon c. kötetet is, amelyet az MTA Judaisztikai
Kutatócsoportja adott ki 1991-ben, nem sokkal a szerző halála előtt. Gazda Anikó
a tudós városkutató, építészettörténész és városszociológus szemével térképezte
fel és gyűjtötte össze a zsidó
múlt építészeti emlékeit a hazai településeken.
Gyerekkoromban sokat rajzolgattam a pataki Retel utca romantikusan düledező
házait. Időnként a hegedűmet is magamhoz vettem, egy prímásnak készülő
cigányfiúval együtt húztuk: ő a Pacsirtát, én Vivaldit. Nyaranta a Patakon
működő művésztelep festői-rajzolói is a leginkább a Vár falai alatt, a
Bodrog-parton kerestek és találtak témát. De a tanítóképző kiváló művésztanára,
Debreczeni Zoltán legtöbb festménye, linómetszete is a régi várfalhoz festői
fürtökben tapadó házak látványát örökítette meg.
Amikor Gazda Anikóval találkoztam, és a pataki zsidóság életével kapcsolatban
érdeklődött, Anyám lett a forrásértékű adatközlő: minden házról meg tudta
mondani, kik laktak benne. Anikónak segédkezve, a város
zsidó házait
végigjárva-rajzolva döbbentem rá, hogy az én gyerekkorom is része volt a
pataki-hegyaljai zsidóság történetének, hogy a családom és én magam is részesei
és tanúi voltunk/vagyunk ennek. Akkor vált számomra láthatóvá, hogy a város
településszerkezete, utcái-házai hogyan őrzik a történelmet: hogy a Szentnegyed,
a Héce, a Hustác, a katolikus, a református és a görögkatolikus városrészek
mellett volt zsidóváros, nem is egy, hanem kettő (egy neológ és egy orthodox).
Akkor értettem meg, hogy ez az épületegyüttes, amelyről Gazda Anikó tanulmánya
szól, talán egész Európában egyedülálló.
Amikor Újszászy Kálmán professzor úr ennek az együttesnek a megőrzése mellett
emelt szót, európai történelmi távlatban látott és gondolkodott. (Neki ez a
távlat volt a természetes).
Sárospatak első lehetett volna abban, hogy az észak-magyarországi
zsidóság emlékezetét pl. a rituális fürdő rekonstrukciójával megőrizze.
Tizenöt évvel ezelőtt, amikor a fürdő épületét nagy sietve eladták, két további
lehetőségtől esett el a város: bontócsákány alá került a volt jesiva és a
rabbilakás akkor még megőrizhető épülete, és Patak elpusztított izraelita
polgárainak a nevét azóta sem örökítette meg emléktábla (bár a névsort az
Izraelben élő – nemrég elhunyt – Ádler Piroska a pataki zsidóságról szóló
könyvében összeállította).
A médiában követhető, milyen nagy viták és küzdelmek folynak napjainkban
Budapesten az erzsébetvárosi volt gettó épületeinek a megtartása/bontása körül.
Közép-Európa más országai előbbre tartanak: Csehországban és Szlovákiában az
ottani kulturális tárcák és az Európai Unió nagy összegeket fordítanak a volt
kisvárosi gettók műemléki felújítására. Az Unióban megnő minden helyi érték
szerepe, a közösségek nagy erőfeszítéseket tesznek regionális sajátosságaik
megőrzéséért, kibontakoztatásáért. Egy település lakói számára alapvető élmény,
amikor megtapasztalják, hogy a saját civil életük, törekvéseik történelmi
távlatba helyezhetők, és részévé válnak annak, amit kultúrának, hagyománynak,
vagy egyszerűen történelemnek neveznek. Ilyenkor a hétköznapi élet megszokott
színterei egyszerre életre kelnek, az elsüllyedt, vagy nem érzékelt múlt
megelevenedik, tudatossá, az öntudat részévé válik
A pataki polgárok és utódaik már régóta részesei lehetnek a történetiség ezen
élményének. Ennek szerves részeként talán egyszer a zsidóság alvó múltbeli élete
is felelevenedhet Patakon – ha a város polgárai igazán akarják és ha még lesz
mit megőrizni. Lehet, hogy a város közössége egyszer ráébred, hogy múltjának és
identitásának ez a szegmense is vállalható/vállalandó része? A rituális fürdő
épülete áll még, akárcsak a téli imaházé…És ha egyszer a volt zsinagógából
átépített bútoráruház megvakult homlokzata visszakapná egykori elegáns külső
képét, a pataki városkép ismét a történelmi magyar városokra jellemző arcát
mutathatná: az építészetben is a komplexitást. Amikor a többi felekezet
templomai között ott sorakozott a zsinagóga épülete, az eredeti városképben
előkerttel visszahúzott homlokzattal, szép kovácsoltvas kerítéssel, hasonlóan a
műemlék református templomhoz.
Gazda Anikó 1989 októberében arra hívta fel a figyelmet, hogy
Sárospatak talán európai
léptékben is egyedülálló lehetőségekkel rendelkezik, mert szinte sehol nem
maradt fenn ilyen, a zsidóság életét teljes mértékben reprezentáló összefüggő
épületegyüttes. Utolsó mondatát idézve: "Reméljük, hogy
Sárospatak hagyományőrző
polgárai nem fogják veszni hagyni még megmenthető értékeiket”.
(A fent közölt "A zsidóság letelepedési periódusai Sárospatakon a XIX-XX.
században. Dr. Gazda Anikó rekonstrukciója, VÁTI, Budapest, 1989." című, A/4
formátumú, borítóval együtt kilenc oldalas gépirat a Sárospataki Református
Kollégium Tudományos Gyűjteményeinek Adattárában At. 2718. számon található. A
helyesírási és betűhibákat kijavítottuk, egyébként a szöveget eredeti formájában
közöljük. A publikálással szerkesztőségünk emlékezni kíván a magyarországi
holokauszt 60. évfordulójára. Ezúton köszönjük meg Sugár Péter Ybl-díjas
építészmérnöknek, hogy utószavában bemutatta a tanulmány szerzőjét, segített
megvilágítani épített környezetünk megőrzésének fontosságát, és felhívta a
figyelmet a Sárospatakon még megvalósítható értékmentésre. A dokumentumot
közzéteszi Bolvári-Takács Gábor.)