Dr.Hörcsik Richárd
Vízi Zsolt
Frigyik Attila |
|
Itt van a vasútvonalunk, az egyetlen köldökzsinór a zempléni
kötöttpályás közlekedésben, ahol feljutottunk Miskolcra,
Budapestre. Ezért nem mindegy, hogy közlekedik-e itt vonat, ezért
nem mindegy, hogy folyik-e teherszállítás, vagy gondozva vannak ezek az
állomások.
Több mint egy hónapja szünetel a személy és a teherforgalom, ami
nagyon-nagyon sok idős embernek, utazó diáknak, és munkába járónak
jelentett problémát – és jelent még ma is - hogy a vonatpótló
autóbuszokra kell felszállni, leszállni. Sokszor lekésték a csatlakozást
Szerencsen, Miskolcon, sok a kellemetlenség, nagyon sok vizsgát kellett
lemondania a fiataloknak, nem is szólva arról, hogy pénteken, amikor a
csúcs és vasárnap a visszautazás történik Újhelyben és Patakon, ezen a
vonalon bizony zsúfoltak a buszok és ez több mint kellemetlen.
Emellett azonban gazdasági károkat is okozott, hiszen itt van pl. a
Perlit 92 Kft, aki az európai perlit piacokat látja el alapanyaggal.
Naponta majdnem 1 millió Ft kára van abból, hogy nincs teherszállítás.
Ezért kerestem meg a MÁV illetékeseit, hogy próbáljanak meg a
helyreállításhoz a lehető leghamarabb hozzákezdeni, ugyanis olyan hírek
jöttek, hogy csak valamikor július végén, augusztus elején, vagy
augusztus végén történik meg a helyreállítás. Aki gazdasági céget vezet,
az tudja, hogy ilyen bizonytalan információra nem lehet piacot építeni
és egyáltalán, másutt is okoztak ezek a viharok kárt a MÁV-nál, ott
azonnal elkezdődött a helyreállítás, akkor mi miért vagyunk mások.
A minisztériumban, az illetékeseknél eljárva sikerült felgyorsítani ezt
a folyamatot, ugyanakkor tudomásomra hozták, hogy a kárfelmérés után a
tervezés időszaka, ill. a közbeszerzés időszaka következik. Azonban
sikerült szót érteni a megyei MÁV Igazgatóságával, különösen az egyik
munkatársukkal, a sárospataki kötődésű Vízi Zsolttal, aki nagyon-nagyon
sokat segített, hogy a felesleges bürokráciát lecsökkenthessük. Minden
követ megmozgattam, a MÁV alsóvezetésétől kezdve a minisztériumig, hogy
ez a helyreállítás a törvényes keretek között, minél hamarabb
megindulhasson és befejeződhessen.
Ezúton is köszönetet mondok Vízi Zsolt úrnak, a megyei MÁV
igazgatóságnak, hogy fogadóképesek voltak, megértették a problémánkat,
emellett Fónagy János államtitkár úrnak és Völner Pál államtitkár úrnak
is szeretném megköszönni, hogy ők is közreműködtek abban, hogy minél
hamarabb át tudják adni a felújított területet.
Vagyis 2-3 héten belül helyre áll a rend, ha az időjárás megengedi, már
július első napjaiban, de rászámítva, hogy az időjárás problémát okozhat
továbbra is, július első hétvégéjén szeretnénk átadni a forgalomnak,
hogy ne kelljen tovább vonatpótló buszokkal közlekedni, ill. induljon
meg a teherszállítás is.
Ahogy az országgyűlési képviselő úr is elmondta, 17-én a reggeli
időszakban megcsúszott - közel 50 m hosszan - a töltés rézsűje, ami azt
eredményezte, hogy gyakorlatilag terhelhetetlenné vált a terület és le
kellett zárni – mondta el Vízi Zsolt, a MÁV beruházási szolgáltató
egység területi projektközpont vezetője…
Vonatközlekedés azóta nincs ezen a területen és nem is lehet mindaddig,
amíg a helyreállítás meg nem történik. Amennyiben nem szól bele a
természet, ez időben elkészülhet, viszont azt nem tudjuk kizárni, hogy
az elkövetkezendő napokban nem lesz-e olyan mértékű csapadék, ami
akadályozza ezt a munkát. Ennek a munkának a túlnyomórésze földmunkás
technológia, ami azt jelenti, hogy bizonyos mértékű csapadék mellett ez
a munka már nem végezhető. Arra készülünk, hogy a szerződés szerinti
határidő alatt ez a feladat műszakilag teljesíthető, azonban ha
beleavatkozik a természet, akkor a helyreállítás ideje meg fog
hosszabbodni.
Elmondhatom, hogy két vasútépítő társaság végzi el Magyarország teljes
területén a MÁV megbízásából a tervezhető pálya karbantartási és
felújítási munkákat – számolt be a helyreállítás kivitelezéséről
Frigyik Attila a MÁV GÉP és FKG Kft-k ügyvezető igazgatója.. …
Általában 3 éves szerződések keretében a felépítményt szoktuk
rehabilitálni, vagy felújítani. Vannak benne műtárgyépítési munkálatok
is, tehát nem idegen tőlünk az alépítményhez való hozzányúlás. Maga a
feladat nem egy nagyon nagy munka, itt inkább az időjárással kell
megküzdeni, hiszen kőkemény előírások vannak az alépítmények a
kialakítására. Itt különböző méréseket, tömörség, teherbírás,
szemmegoszlás stb. kell elvégezni a megfelelő időben. Tömörséget nem
lehet mérni egy esős időben, ami teherbírásra is kihat. Ez az időjárási
helyzet, hogyha folytatódik, ez okozza a nehézséget, hogy időben
teljesítsük.
Maga a munka az a felépítményeknek, a vágánynak az elbontásával
kezdődik, ez a vágány közel 60 m-en lesz elbontva. Ez
vasárnapról-hétfőre fog bekövetkezni és utána megindul nagyerőkkel a
földmunka. 2 kotró és 2 homlokrakodó fogja végezni a munkát.
Nagyon gyorsan fog kialakulni, viszont egy ilyen lépcsős rendszert kell
kialakítani, hogy stabilan lehessen csatlakozni a nem elbontásra kerülő
töltéshez. Ezeket kisebb hengerekkel fogjuk tömöríteni és erre a
környező bányákból behordott bányameddő lesz a töltéstest. Különböző
műanyagok kerülnek beépítése, georács, geotextilia.
Ahogy a patak megáradt és kilépett, ez okozta a bajt, mert a töltéslábat
annyira eláztatta, hogy kialakult egy csúszó lap. Ez a csúszó lap
leszakadt, ezért ebben a szakaszban kihasználva azt, hogy ki kell
termelni ezt a nagymennyiségű talajtömeget és ezt valahova el kellene
vinni egy lerakóhelyre, egy ötlet gyanánt ezt oda beépítjük. Ez egyrészt
támasztja a töltést, másrészt pedig, ha újra kiönt a patak, akkor
meggátolja, hogy a töltés lába ismét elázzon.
|
|
|
|